Ми продовжуємо нашу літературну подорож Барселоною сторінками роману Дена
Брауна «Джерело». Сьогодні об’єктом нашої літературної екскурсії буде Casa Mila (Будинок
Міла), котрий є одним із шедеврів
архітектури в столиці Каталонії, створеним Антоніо Гауді в 1906-1910 роках. Це
останнє завершене творіння великого майстра. Після закінчення роботи він
занурився в будівництво Храму Святого Сімейства, відмовившись від будь-яких
інших проектів.
Про Casa Mila Ден Браун розповідає нам у
розділах 51 і 52 роману: «Каса Міла, яка височить подібно до скелястої гори на
розі Каррер де Провенса і Пасседж де Ґрасія, — шедевр Ґауді 1906 року, наполовину житловий будинок, наполовину вічна
пам’ятка мистецтва. Дев’ятиповерхова споруда, яку Ґауді задумав як
нескінченно криволінійну, з першого погляду впізнається за вигинистим фасадом з
пісковику. Заокруглені хвилясті балкони й гнучка геометрія надають будинку
органічного вигляду, неначе тисячолітнє вивітрювання утворило ці вигини й
западини, як у пустельному каньйоні.
Хоча спочатку мешканці
поблизьких кварталів цуралися такого шокового модернізму, Каса Міла здобула
найвищу похвалу критиків і швидко стала однією з архітектурних перлин
Барселони. Тридцять років Пер Міла, промисловець, який замовив цей будинок,
мешкав там із дружиною у великих головних апартаментах, а решту двадцять
квартир здавав. Донині Каса Міла на Пасседж де Ґрасія, 92 є однією з найбільш
ексклюзивних і омріяних адрес Іспанії.
М’яко підсвічена знизу Каса Міла
зі світлого шорсткого вапняку, з довгастими балконами, помітно вирізнялася на
тлі прямокутних сусідів — немов прекрасний корал винесло хвилею на берег,
усипаний шматками шлакоблоку.
Каса Міла збудована у формі дещо зігнутого знака нескінченності — лінії,
що, закрутившись, хапає себе за хвіст і утворює два вигнуті провалля, які
пронизують будівлю наскрізь. Кожен із цих повітряних колодязів неправильної, немовби трохи зім’ятої форми має глибину майже тридцять метрів, а згори вони нагадують дві величезні кухонні раковини на даху будівлі.
З того місця, де Ленґдон
стояв на дні вужчого з двох дворів-колодязів, краєвид угору відкривався
страшнуватий: професор наче перебував у горлі велетенської тварини.
Кам’яна підлога під ногами
Ленґдона була похила й нерівна. Угору закручувалися гвинтові сходи, і складна
форма кованого поруччя на них нагадувала будову морської губки. Невеликі
джунглі з витких рослин і лапатих пальм буяли над поруччям, немовби готові
вихлюпнутися за їхні межі й заповнити весь двір.
«Жива архітектура!» —
подумав Ленґдон, дивуючись тому, що Ґауді вдалося надати своєму творінню майже
біологічного вигляду.
Погляд Ленґдона рухався вгору, стінами «провалля», де ділянки брунатної і
зеленої плитки чергувалися з неяскравими фресками, на яких зображені рослини й
квіти: усе це неначе росло на очах у бік довгастого клаптика нічного неба».
Ще декілька відомостей про Casa Milà
.
Будинок Міла більш відомий під прізвиськом "Ла Педрера" (La Pedrera) - "Каменярня".
Будівництво Каса Міла не було закінчено повністю через суперечки з
інвестором. Попри це будівля повсюдно вважається найкращим витвором Гауді, в
якому він повністю реалізував плоди свого досвіду.
Будинок Міла, котрий
колись не переміг навіть на муніципальному конкурсі на кращий будинок року, в
1984 році став першою із споруд XX століття, яка була включена до Списку
Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
#літературніПодорожі
Немає коментарів:
Дописати коментар