«Десятеро письменників і письменниць зі Львова, Харкова,
Донецька, Києва, Ужгорода, Сум, Луцька, Херсона, Рівного й Криму мали безліч приводів
для написання збірки «Здрастуй, смутку!», а написали «Оду до радості»», – це слова
з передмови до однієї невеличкої, але дуже хорошої книги, у котрій 10 відомих українських
літераторів об’єдналися, щоб поділитися зі світом своєю любов’ю до життя. І слова
ці належать одній із авторок цієї збірочки та (даруйте за тавтологію) одній з моїх
улюблених письменниць зі Львова Галині Вдовиченко. Власне, її передмова на стільки
гарно та влучно виражає поставлену авторами мету, що додати тут, здається, вже немає
чого, а залишається лише порекомендувати книгу для прочитання та отримати від того
процесу неабияке задоволення. Але коли я дочиталася до останнього письменника збірки,
а ним виявився не хто інший, як мій земляк Володимир Лис, у мене раптом визріло
непереборне бажання теж поділитися з вами радістю – така вже, напевне,
своєрідна магія спрацювала. Тут зійшлося кілька причин. І те, що саме письменник
з Луцька замикає шеренгу вельми цікавих авторів, бо ж відомо, що саме най-най-най
завше «виступають» в кінці на усіляких свистоплясках (як любить говорити моя колега
Віра Кумановська), і, можливо, це просто випадковість, але мені вона і приємна,
і випадковістю зовсім не видається, бо ж і тематика його есе теж із загального ряду
творів виділяється, бо являється річчю цілком та повністю документальною, а не художнім
вимислом.
Але для початку трішки про самого Володимира Лиса.
Це ім’я зараз добре відоме широкому загалу поціновувачів гарного літературного слова.
Його знаменитий роман «Століття Якова» уже й екранізований і п’ять його п’єс прикрасили
репертуар не однієї української театральної трупи. Та для кожного справжнього волинянина
Лис – це ще й народний синоптик, прогнози котрого регулярно друкувала колись обласна
газета «Волинь»: вони бурхливо обговорювалися в народі і були досить правдивими.
Хоча, і як журналіст, він теж завше умів та й нині у нього гарно виходить зацікавити
свого потенційного читача. Але особисто для мене пан Володимир – перш за все автор
«Маски». Пам’ятаю, як років з двадцять тому мені до рук потрапив цей авантюрний
роман і настільки він мене вразив, що я тоді стала, напевне, справжнім промоутером
Володимира Лиса. Усім дуже радила почитати і мене тоді аж розпирало від гордості,
що у нашому Луцьку є, виявляється, ТАКИЙ КРУТИЙ ПИСЬМЕННИК. Адже, погодьтеся, що
біблійна істина «нема пророка у своїй вітчизні» таки працює і ми часто ладні побачити
геніальне десь там, у столицях чи невідомих краях, а до того, що поряд, ставимося
часом геть неуважно. Але тут, через «Маску», я розгледіла справжнього письменника,
котрого чекає велике майбутнє, і то було вельми радісне для мене усвідомлення. І
коли пану Володимиру не знаю вже хто й нараяв зустрітися зі мною (я тоді бавилася
віршами) і він СПЕЦІАЛЬНО для цього прийшов до нашої бібліотеки, то я вже не тямилася
від радощів. До написання ним «Століття Якова» та справжньої слави лишалося ще кілька
років і тому Володимир Савович сприйняв оту мою радість з приводу його візиту як
те, що упізнала у ньому народного синоптика(тоді його саме так більшість і знала).
От тоді-то з мене й вилився урочистий спіч на честь його «Маски». Кумедність ситуації
була в тому, що пан Володимир якось наче не дуже-то й зрадів такій моїй обізнаності
та екзальтованості і відповів щось на кшталт, мовляв, не тільки цей твір написав,
а читають(якщо взагалі його читають) тільки «Маску», яку він так, наче і бавлячись,
створив. Ну нічого собі, бавлячись! От тут-то я й видала йому цілий список його
творів: «Графиня», «Романа», «Продавець долі», «Камінь посеред саду»… Все читано
та відповідно поціновано, а ще розрекламовано мною особисто та не раз обговорено
з друзями за філіжанкою кави чи у листах (о, тоді ще я писала паперові листи інститутським
подругам, уявіть, коли то було)… Але «Маска» - то як перша любов, з неї почалося
відкриття ПИСЬМЕННИКА і я нікому, навіть самому ПИСЬМЕННИКУ, не дозволю зневажливо
про цей дорогий моєму серцю твір висловлюватись. Відтаяв, посміхнувся і ми тоді
мали гарну бесіду. Радісну, - з тих, що не забуваються.
І ось тепер «Дорога 1429 – 2014» - це не тільки єдине
есе серед решти художніх творів у збірці «Ода до радості». Воно ще й найбільше за об’ємом.
У ньому описані дві поїздки пана Володимира у складі журналістських делегацій до
Брюсселя, у штаб-квартиру НАТО: у 1997-му та 2004-му. Його власні враження, зауваження,
міркування та висновки. Звісно, в тільки йому притаманній манері. Це якщо геть спростити,
бо цифри дат у назві значно розширюють хронологічні обрії, котрі охопив письменник.
Та, перед тим, як перейти до ключових дат, я вкажу
ще одну причину, яка просто таки підштовхнула мене до створення цього тексту. Це
згадка Володимира Лиса про мою добру знайому Ольгу Супрунович. Наче нічого особливого,
всього одне речення і в контексті до подій та людей, пов’язаних з мандрівкою до
Брюсселя; та зате які милі спогади пробудили у моєму серці його слова про молоду
поетку та співачку з Луцька Олю Супрунович. Зауважу, що репліка ця стосується року
1997-го, коли ми з Олею були справді молодими та вона тоді мешкала у рідному місті.
Нині вона уже не Супрунович і проживає не в Україні, а в Німеччині, але так – для
мене вона, як і раніше – молода, енергійна, повна часом неймовірних планів та ідей
чудова людина. Пригадалось, як вона посприяла моїй поїздці з нею на фестиваль дитячої
пісні у Володимирі Волинському десь в кінці дев’яностих. Я тоді занурилася у абсолютно
невідому мені атмосферу світу музичної богеми з її творчими пошуками та молодечою
навіженістю… А як з нею легко було складати пісні – вона тоді не ходила, а літала
і буквально усіх навколо заряджала своїм ентузіазмом та вірою у те, що все буде
добре – ну як після того можна було написати поганий текст?!!
І я щиро вдячна пану Володимиру за ці приємні та трішки
ностальгічні спогади. Тим більше, що зовсім недавно ми з Олею після довгої паузи
знайшли час поспілкуватися по messenger.
І тому так радісно мені було побачити знайоме ім’я на сторінках книги і я вкотре
подумала, що у цьому неосяжному та широкому світі завше можна уздріти рідну душу
– варто лише бути уважним та мати на те палке бажання.
Але, повернімося, все ж, безпосередньо до «Дороги 1429-2014».
Розпочну з 1429-го – з року першого (і чи не єдиного) з’їзду європейських монархів.
Цитую Володимира Лиса: «Слова «самміт» тоді ще не знали, але саме в Луцьку у XV
столітті спробували створити щось на зразок сучасного Євросоюзу чи його прообраз.
До столиці Волині прибули тогочасні володарі або їхні представники з майже тридцяти
європейських країн – від імператора Священної Римської імперії до великого князя
Московського, від данського короля (агов, принце Гамлет!) до перекопського бея,
повноважного представника (увага!) кримсько-татарського хана. Тогочасна Україна,
як складова автономна частина Великого князівства Литовського, брала повноправну
й активну участь у цьому дійстві в ролі господаря й організатора». Читаю ці наче
б-то прості речення, і самі факти мені, як істинній лучанці, добре відомі, але ось
відчуваю, що наповнюється серце радістю, бо за клопотами буднів не задумуєшся про
це все. І сам Луцький замок, більше відомий як замок Любарта, сприймається як даність,
а, між тим, його вежі та бруківка при в’їзді, напевне, пам’ятають багато знакових
подій нашої історії. І про те варто згадувати і нам ну хоча б іноді серед нашого
повсякдення. Ось як на мене часом накотить сум, а подумаю, в якому унікальному місті
живу, щодня по дорозі на роботу замок бачу – теплом радість так і огортає мене J.
Рік 2014-ий – ним закінчуються роздуми автора і рік
цей теж знаковий для кожного свідомого українця. Євромайдан. Революція Гідності.
Небесна Сотня. І кількість загиблих на сході потім теж пішла на сотні. Нині рахунок
іде вже на тисячі.
В процесі роботи
над цим дописом дізналася, що 23 квітня 2020 року оголошено днем жалоби по всій
території Волинської області. У зоні АТО загинув наш земляк Андрій Шинкарук. І чорна
журба зміюкою заповзає у серце. І уже наче сама ідея «Оди до радості» втрачає сенс
та може видатися блюзнірством. І спливають гіркі слова видатного нашого драматурга
Миколи Куліша, який загинув на Соловках: «І не бачити нам життя прекрасного, а замість
нього устелимо шлях до Європи трупами». Прикро, гірко, боляче L.
Але крізь сльози та сум я чую звуки «Оди до радості»
Людвіга ван Бетховена. Композитор писав її у найскрутніший період свого життя. Зазнавши
чимало втрат близьких йому людей, пізнавши зраду та повністю оглухнувши, він творить
свою знамениту нині на весь світ 9-ту симфонію. У її фіналі хор виконує «Оду до
радості». Бетховена надихнула на неї поезія Шиллера. І тепер це гімн Євросоюзу.
Дуже раджу вам продивитися відео музичного флешмобу на одній з вулиць в Каталонії
– тільки з початку до кінця, гаразд? Це приголомшливо – спостерігати,як «Ода до
радості» зближує людей, запрошує до щирості, запалює усмішки та від того робить
їхні обличчя прекрасними. І у мене раптом визріла ось така думка: нам усім і завжди
варто ділитися з ближнім своєю радістю навіть попри усі негаразди. Ні, ми не піднімемо
наших мертвих та не повернемо втрачених можливостей, але коли ми налаштовані на
добро, то здатні хоча б трохи змінити нашу реальність, зробити її радісною та комфортною
ДЛЯ ЖИТТЯJ.
Немає коментарів:
Дописати коментар