14
травня 1962 року в київському
Жовтневому палаці відбувся
вечір пам’яті Леся Курбаса. У залі були присутні актор Мар’ян Крушельницький, актриса й Курбасова дружина Валентина
Чистякова, актриса Наталія Ужвій і Анатоль Петрицький, який деякий час працював
головним художником курбасового «Молодого театру» в Києві, тобто ті, хто знав
митця, жив та працював із ним та кому пощастило вижити.
Зачитували телеграми-привітання від багатьох
знайомих режисера, а Гнат Юра записав привітання на плівку, попри його складну
особисту історію з Курбасом. Портрет режисера, який встановили біля входу до
зали, потопав у квітах.
Подію
організував юний режисер Лесь Танюк і Клуб творчої молоді «Сучасник», який він
очолював. Той вечір пов’язав два покоління яскравої української інтелігенції –
Розстріляного відродження і шістдесятників.
Тоді Лесь
Танюк навчався в Київському театральному інституті ім. Карпенка-Карого. Саме Мар’ян Крушельницький, актор і режисер,
учасник театру «Березіль», який був одним із його вчителів, став однією з
перших ланок, що поєднали шістдесятників із міжвоєнним поколінням. Поступово
таких зв’язків з’являлося все більше.
Додому поверталися в’язні радянських таборів, яких
реабілітували під час хрущовської відлиги. Поступово, хай і в деяких рамках,
шістдесятники ознайомлювались зі спадком Розстріляного відродження.
Почуття історичної кривди, яке мали
молоді люди, перетворювалось на відчуття відповідальности «за тих,
розстріляних», як писав у своєму щоденнику Лесь Танюк. А Василь Стус у листі до
Андрія Малишка відверто писав: «Скільки їх загинуло в 1930-ті роки, а ми, їх нащадки,
ллємо пізні сльози співчуття і уже марно обурюємось».
№7 часопису
«Локальна історія» за 2024 рік присвячений шістдесятникам. У ньому, окрім
матерілу «Спадкоємці Розстріляного відродження», ви зможете прочитати ще дуже
багато цікавого про події, що відбувались в українському суспільстві у 60-і
роки минулого сторіччя, а також про людей, які усім своїм життям доводили
відданість своїй країні. Адже, шістдесятники пройшли певну еволюцію поглядів:
від бажання реформувати СРСР і грати за прописаними в законодавстві правилами
до цілковитої антирадянщини. Національне питання вийшло на перший план.
Шістдесятники зароджувалися як мистецький рух. Та коли їхнє мистецтво почали
руйнувати, а твори перестали видавати, боротьба поступово стала політично
спрямованою.
Отож
чекатимемо на Вас у читальній залі Волинської обласної бібліотеки для юнацтва!
Немає коментарів:
Дописати коментар